ریزش مو

ریزش مو

ریزش مو و انواع آن

ریزش مو, یا آلوپسی به معنای ریزش و نازک شدن تدریجی تار مو می‌باشد.شما در حال خواندن این مطلب در سایت آموزشگاه آرایشگری مردانه گامک می باشید. اکثر مردم روزانه بین ۷۰ تا ۱۵۰ تار موی سرشان را از دست می‌دهند، که عمدتاً در حین شست و شو، شانه زدن و یا بستن موی سر است. معمولاً کم شدن موی سر هنگامی است که ریزش مو بیشتر از رویش مو باشد. کم مو شدن وقتی قابل توجه است که حدود ۴۰% از حجم موی سر از دست رود.

در هر زمان در یک فرد هم می‌توان موهایی را که در حال رشد هستند و هم موهایی را که در حال ریزش هستند، دید. این روند توجیه‌کننده وجود یک چرخه مو است که شامل سه دوره می‌شود. طولانی‌ترین مرحله، آناژن یا مرحله رشد مو است که در آقایان بین ۲ تا ۳ سال و در بانوان بین ۶ تا ۸ سال طول می‌کشد. بعد از این مرحله، مرحله کاتاژن یا استراحت فرا می‌رسد که خیلی کوتاه (۲ تا ۳ هفته) است. چرخه با مرحله تلوژن یا ریزش که یک دوره حدوداً ۳ ماهه است، به پایان می‌رسد. بنابراین تمام موها در یک زمان در یک مرحله قرار ندارند: در یک دورۀ زمانی، بیش از ۷۵% موها در مرحله رشد قرار دارند، ۱% در مرحله استراحت و کمتر از ۲۵ % در مرحله ریزش هستند.

مو و پوست سر چرب

فولیکول‌های موجود در بافت پوست سر و منافذ پوست که تحت عنوان غدد سبابه شناخته می‌شوند، ماده‌ای روغنی به نام سبوم را تولید می‌کنند.شما در حال خواندن این مطلب در سایت آموزشگاه آرایشگری مردانه گامک می باشید. سبوم، پوست و موی سر را مرطوب کرده و جلوی خشک شدن آن را می‌گیرد، اما گاهی بنا به شرایطی تولید بیش از حد این ماده در غدد سبابه، منجر به چرب شدن مو و پوست سر می‌شود. از علل چرب شدن مو و پوست سر می‌توان به ژنتیک، اختلالات هورمونی، افزایش استرس، شانه زدن بیش از حد و … اشاره کرد. موهای چرب پس از حمام رفتن و شست و شو تا چند ساعت وضعیت عادی دارند ولی مدتی پس از آن موها به هم می‌چسبند و در نگاه برق می‌زنند البته در صورتی که مدتی بگذرد و رسوبات چرب روی آن جمع شود حالت مات و کدر پیدا می‌کند.

مو و پوست سر خشک و آسیب دیده

دلیل اصلی خشکی مو و پوست سر کمبود ترشح سبوم یا چربی می‌باشد که سبب دهیدراته شدن و خشکی پوست سر و فلس فلس شدن و شکننده شدن تار مو می‌شود. موی خشک در ظاهر حالت مات و بدون درخشندگی دارد و در لمس زبر و غیر قابل انعطاف است و هنگام برس زدن خوب حالت نمی‌گیرد و وز می‌شود.شما در حال خواندن این مطلب در سایت آموزشگاه آرایشگری مردانه گامک می باشید. موهای خشک و آسیب دیده را نمی‌توان به راحتی برس یا شانه زد و در نتیجه برس یا شانه زدن، شکسته شده و باعث بروز موخوره می‌گردد. علل خشکی مو و پوست سر را می‌توان به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد:

عوامل درونی: ژنتیک، سن، تحلیل رفتن غدد چربی و کاهش ترشح سبوم یا چربی

عوامل بیرونی: رنگ، دکلره، فر کردن، صاف کردن، سشوار مداوم، نورآفتاب، آب استخر یا دریا و…

More Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *