شوره سر

شوره سر

انواع شوره و پوسته ریزی: شوره در واقع تجمعی از سلول‌های مرده سطح پوست (کورنئوسیت‌ها) می‌باشد. عامل اصلی ایجاد شوره تسریع تکثیر سلولی است. از عوامل تشدید کننده شوره و پوسته‌ریزی می‌توان به عفونت‌های قارچی پوست سر، چربی از حد پوست سر اشاره کرد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که استرس، آلودگی هوا، سرمای بیش از حد، مصرف غذاهای شور، تند یا شیرینی‌جات و …. می‌تواند سبب تشدید شوره و پوسته‌ریزی شود.

ترکیبات اصلی مورد استفاده در خانواده ضد شوره دوکری: سلنیوم دی سولفاید میکرونایز شده، این ترکیب گوگردی دارای عملکرد ضد قارچ و کراتولیتیک می‌باشد و میکرونایز کردن آن سبب افزایش ماندگاری این ترکیب روی پوست سر حتی بعد از شست و شو شده و قدرت جذب آن را افزایش می‌دهد. کرتیول، ترکیب انحصاری کمپانی پیر قبر فرانسه که حاوی ایکتیولو کروتامیتون بوده و دارای اثرات ضد قارچ، ضد التهاب، ضد خارش می‌باشد. کلوآمید، ترکیب انحصاری کمپانی پیر قبر فرانسه با خاصیت لایه‌برداری فیزیکی که با جذب آب و متورم شدن زیر پوسته‌ها باعث کنده شدن آن‌ها از کف سر و یا پوست بدن می‌شود و علاوه بر این دارای اثر ضد التهاب و ضد خارش می‌باشد.

شوره‌های معمولی: شوره‌های معمولی یا غیر بیماری‌زا به دو نوع شوره خشک و شوره چرب تقسیم می‌شوند.

شوره خشک: این شوره‌ها معمولاً کوچک و سفید بوده، به پوست سر نمی‌چسبند و هنگام شانه زدن مثل برف بر روی لباس فرد می‌ریزند. گاهی با خارش همراه می‌باشند. بیشتر کسانی که به این نوع شوره دچار می‌شوند موهای خشک دارند.

شوره چرب: این شوره‌ها از شوره‌های خشک بزرگترند، به خاطر چرب بودن به پوست سر می‌چسبند، رنگ کدر و معمولاً زرد کمرنگ دارند و معمولاً التهاب و خارش در این نوع بیشتر از شوره خشک است.

شوره‌های شدید: شوره‌های شدید یا بیماری‌زا به دو نوع درماتیت سبورئیک و سوریازیس تقسیم می‌شوند.

درماتیت سبورئیک: نوعی التهاب مزمن پوستی است که با پوسته‌های چرب قرمز و خارش دارد مشخص می‌شود. شایع‌ترین محل این بیماری پوست سر است ولی گاهی اطراف بینی، ابروها، پلک، پشت گوش‌ها و نواحی دارای چین خوردگی مثل ناف و … را درگیر می‌کند. مهم‌ترین عامل درماتیت سبورئیک رشد قارچ است.

سوریازیس: نوعی التهاب مزمن پوستی با زمینه ژنتیکی، مربوط به اختلال در سیستم ایمنی بدن بوده که دارای دوره‌های مکرر عود و بهبود است. نشانه‌های این بیماری شامل ضایعات پوستی ضخیم التهابی با حاشیه مشخص، پوسته پوسته و صدفی شدن پوست است. این عارضه پوست سر، آرنج، زانو، قفسه سینه، پشت بدن، بازو، ساق‌ها، انگشتان دست و پا و نواحی دارای چین خوردگی را درگیر می‌کند.

More Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *